KASVISRUOKAVALION VAIKUTUKSET TERVEYTEEN

Kasvisruokavaliota noudattavilla ihmisillä esiintyy usein vähemmän kroonisia sairauksia kuin lihaa sisältävää ruokavaliota noudattavilla. Heidän painoindeksinsä ja verenpaineensa ovat usein alhaisemmat kuin lihaa syövillä. Kasvisruokavalion vaikutuksia terveyteen on kuitenkin hieman hankalaa mitata, koska usein vegetaristiseen ruokavalioon yhdistyy myös vähentynyt alkoholinkäyttö ja tupakoimattomuus. Tutkimuksissa on kuitenkin löytynyt yhteyksiä kasvisruokavalion ja eräiden sairauksien välillä.

Sydänsairaudet

On olemassa todisteita siitä, että vegetaristeilla on alentunut riski sydänsairauksiin, kuten sydänkohtaukseen ja sydänperäiseen kuolemaan. Eräässä suurimmista tutkimuksista yhdistettiin dataa viidestä tutkimuksesta, joissa oli mukana yli 76 000 ihmistä. Kun data analysoitiin, havaittiin, että kasvissyöjillä oli keskimäärin 25 % pienempi riski kuolla sydänsairauteen. Tämä tulos vahvisti aiemmat tulokset tutkimuksista, joissa vertailtiin vegetaristisia ja lihaa syöviä Seitsemännen päivän adventtikirkon jäseniä. Adventtikirkon jäsenet välttävät kahvia, eivätkä he polta tai juo alkoholia, ja noin 40 % heistä on vegetaristeja. Sydämen suojaamiseksi on parasta valita paljon kuitua sisältäviä täysviljoja ja palkokasveja, jotka sulavat hitaasti ja joilla on alhainen glykeeminen indeksi, mikä auttaa pitämään verensokeritasot tasaisina. Kuitu auttaa myös alentamaan kolesterolitasoja. Nopeat hiilihydraatit ja tärkkelys, kuten perunat, valkoinen riisi ja vehnäjauhotuotteet aiheuttavat nopean verensokerin nousun, mikä kasvattaa sydänkohtauksen ja diabetekseen sairastumisen riskiä.

Pähkinät sisältävät hyviä rasvoja

Pähkinät auttavat myös suojaamaan sydäntä. Niillä on pieni glykeeminen indeksi ja ne sisältävät paljon antioksidantteja, kasviproteiinia, kuituja, mineraaleja ja terveellisiä rasvahappo. Ne sisältävät kuitenkin runsaasti kaloreita, joten rajoita päivittäin määrä noin kouralliseen pähkinöitä. Suuren rasvapitoisuuden ansiosta pienikin määrä pähkinöitä täyttää ruokahalun. Varsinkin saksanpähkinöissä on paljon omega-3-rasvahappoja, joilla on paljon terveysvaikutuksia. Paras omega-3-lähde on kuitenkin kala, eikä ole vielä varmaa, onko kasvien omega-3-rasvahapot riittäviä korvaamaan kalan ruokavaliossa. Joidenkin tutkimusten mukaan omega-3-rasvahapot sekä saksanpähkinöistä ja kalasta saatuna auttavat ehkäisemään sydänsairauksien riskiä, mutta eri vaikutustavoilla.

Syöpä

Sadat tutkimukset osoittavat, että runsas hedelmien ja kasvisten syöminen voi pienentää tiettyjen syöpien kehittymisen riskiä, ja on todisteita, että kasvissyöjillä on pienempi syöpäriski kuin lihaa syövillä. Mutta erot eivät ole kuitenkaan suuria. Kasvisruokavalio saattaa auttaa saamaan täyteen päivittäisen kasvisten syöntimäärän, mutta täysin vegetariaaninen ruokavalio ei välttämättä ole parempi kuin kasvipohjainen dieetti, joka sisältää myös kalaa tai siipikarjaa. Esimerkiksi eräiden tutkimusten analyysien perusteella kalaa syövillä on pienempi riski saada tiettyjä syöpiä kuin täysin vegaaneilla. Jos lopetat punaisen lihan syömisen riippumatta siitä, ryhdytkö täysin kasvissyöjäksi vai et, eliminoit riskitekijän paksusuolen syövän saamiseen. Ei ole selvää auttaako kaikkien eläinperäisten ruokien karsiminen vähentämään riskiä vielä lisää. Kasvissyöjät saavat yleensä pienemmän määrän mahdollisesti karsinogeenisiä ainesosia paksusuoleensa, mutta syöpien yleisyyttä kasvissyöjien ja lihaa syövien keskuudessa vertailevat tutkimukset ovat antaneet ristiriitaisia tuloksia.

Syöpä

Kakkostyypin diabetes

Tutkimukset osoittavat, että pääosin kasviksista koostua ruokavalio voi auttaa pienentämään kakkostyypin diabeteksen riskiä. Adventtikirkon jäsenistä tehdyssä tutkimuksessa kasvissyöjien riski kehittää diabetes oli puolet lihaa syövien osuudesta, vaikka tutkimuksessa otettiin huomioon myös painoindeksi. Harvardissa toteutettu naisten terveyttä mittaava tutkimus osoitti vastaavan korrelaation punaisen lihan syömisen, varsinkin prosessoitujen lihojen, kuten pekonin ja makkaroiden, ja diabetesriskin välillä, kun tutkimuksessa otettiin huomioon painoindeksi, kalorien kokonaismäärä ja liikunnallinen harjoittelu. Jotkut naiset eivät halua siirtyä kasvisruokavalioon, joka ei sisällä runsaasti kalsiumia sisältäviä maitotuotteita, koska he ovat huolissaan osteoporoosista. Lakto-ovo-vegetaristit saavat vähintään kaksi kertaa enemmän kalsiumia kuin lihansyöjät, mutta vegaanit saavat tyypillisesti vähemmän. Tutkimusten mukaan 75 % vegaaneista saa päivittäistä suositusta pienemmän määrän kalsiumia ruokavaliostaan. Kasvisruokavaliota noudattavien kannattaa myös harkita D-vitamiinilisän käyttämistä.