KUINKA VOIT SYÖDÄ TERVEELLISESTI JOKAISESSA RAVINTOLASSA OSA 1

Ulkona ravintoloissa syöminen on loistava tapa viettää aikaa ystävien kanssa, käydä treffeillä ja onnistua siinä ilman tiskien tiskaamista. Haittapuolena on se, että ravintolat käyttävät usein paljon enemmän suolaa ja rasvaa kuin itse käyttäisit kotona. Jos olet koskaan nähnyt ravintolan kokin suolaavan jotain, se näyttää samalta kuin kokki haluaisi luoda talvisen maiseman, jossa suolaa sataa kuin lunta ruoan päälle. Tämä johtuu siitä, että ravintolat välittävät enemmän ruoan mausta kuin he välittävät terveydestäsi.

Maku on ravintolalle tärkeintä

Ravintolan vieraat kirjoittavat todennäköisemmin positiivisia arvioita ravintolasta ystävilleen, koska ruoka oli herkullista, eivätkä siksi, että he tunsivat olonsa erilaiseksi aamulla – ellei kyseessä sitten ollut ruokamyrkytys, joka on asia erikseen. Eräs ravintolatarkastaja kertoo kiertäneensä vuosia ravintoloissa, joissa hän söi monen ruokalajin aterioita useana päivänä viikossa. Hän sanoo tunteneensa liiallisen suolan ja rasvan määrän kehossaan välittömästi riippumatta siitä, kuinka hyvä ateria oli tai kuinka monta Michelin-tähteä ravintolalla on. Hän ymmärsi, että hänen oli tilattava annoksensa viisaasti, tai hän tulisi tuntemaan olonsa tukalaksi kaiken aikaa.

Tarkastaja huomasi, että kun hän ymmärsi, mitä hänen tilaamansa ruoka sisälsi, hän tiesi paremmin, mitä hänen kehonsa pystyisi käsittelemään ja hän osasi tehdä valistuneempia päätöksiä. Hänen mielestään on hyvä tietää, että ellet syö erityisesti terveelliseen ruokaan keskittyneessä ravintolassa, saat jo valmiiksi liikaa suolaa, rasvaa ja kokonaiskaloreita kotiruokaan verrattuna. Se ei haittaa, sillä olet pitämässä hauskaa ja nauttimassa, mutta se olisi mukavampaa ilman tukalaa oloa seuraavana päivänä. Ravintoloissa voi kuitenkin syödä terveellisemmin noudattamalla muutamia vinkkejä.

Voi ja suola ruoassa

Vaikka keskustelu voin terveysvaikutuksista jatkuu raivokkaana, ravintoloiden suhteen päähuolena on usein se, ettet voi tietää heidän käyttämänsä voin laatua, onko se peräisin heinällä syötetystä karjasta vai täynnä hormoneja, etkä sen määrää annoksessa. Voita käytetään usein antamaan lisämakua ruokaan, nuudelien päälle, antamaan pyöreyttä kastikkeeseen ja niin edelleen. Voit aina kysyä, millaista voita ravintola käyttää, mutta yleensä et voi odottaa sen olevan runsaasti hyviä rasvoja sisältävää, kuten kenties omassa keittiössäsi.

Voi ja suola ruoassa

Tietty määrä suolaa on välttämätöntä elimistöllesi, mutta liiallinen määrä voi johtaa terveysongelmiin. Lisäksi et aina tiedä ravintolan käyttämän suolan tyyppiä ja laatua, minkä vuoksi kannattaa olla tarkkana syödessäsi ulkona. Erilaisissa suolatyypeissä on eri määriä ravinteita, ja vähempi voi riittää, jos laatu on korkea.

Ainesosien laatu

Monet keittiömestarit sanovat näin ja se pitää paikkansa, annoksessa käytettävien ainesosien laatu ennustaa parhaiten valmiin annoksen lopputuloksen laadun. Mitä tuoreempaa, sen parempaa. Jos perustana käytetään hyvää pihvilihaa, joka on kasvatettu ja teurastettu laadukkaasti, ravintolan ei tarvitse tehdä paljoa saadakseen siitä loistavan annoksen. Toisaalta heikkolaatuisia tuotteita joutuu parantelemaan, ja ruoan maun parantamiseen käytetään juurikin aiemmin mainittuja rasvaa ja suolaa. Myös paljon otsikoissa esiintynyt natriumglutamaatti toimii tässä loistavasti. Kiinassa natriumglutamaattia on tarjolla maun parantamiseksi pöydässä olevissa kulhoissa.

Ainesosien laatu

On tyypillistä, että ruokaa maustetaan koko ajan koko kokkausprosessin ajan. Ruokaa maistellaan ja makua mukautetaan teitä esimerkiksi kastiketta tai mitä tahansa muuta. Ravintoloissa annosten komponentit suolataan ja maustetaan erikseen, mikä auttaa saavuttamaan niissä tasapainoisen maun, kun ainesosat yhdistetään. Ongelmana tässä on se, että annokseen lisätään usein lopuksi suolaa, mikä voi olla juuri se tekijä, joka jättää suusi kuivaksi ja kasvosi turpeiksi seuraavana päivänä.