KUINKA VOIT SYÖDÄ TERVEELLISESTI JOKAISESSA RAVINTOLASSA OSA 2

Ravintoloissa syömisen tulee olla miellyttävä nautinto, mutta usein saat ravintoloiden ruoasta enemmän suolaa ja rasvoja kuin saisit normaalista kotiruosta, sillä juuri nuo ainesosat tuovat ruokaan maukkautta. Voin ja suolan lisäksi on hankalaa tietää, mihin ruokalistan annoksista lisätään lopuksi öljyä, ja onkin todennäköistä, että useimpiin annoksiin lisätään viimeisen laadukkaan suolan lisäksi myös sitä. Jos luet keittiömestarien kirjoittamia keittokirjoja, huomaat heidän suosittelevan viimeistä loppusilausta öljyllä kastikkeisiin, pastoihin, keittoihin ja moniin muihin ruokiin. Laadukas öljy lisää ruokaan makua, mutta myös lisää rasvaa.

Ruokalistan sisältö

Vaikka Michelin-tarkastajat eivät tilaa salaatteja tarkastaessaan ravintoloita, moni pitää niitä hyvänä osoituksena ravintolan huomiosta laatua kohtaan, koska salaattiin on hankalaa piilottaa heikkolaatuisia aineksia. Kun ravintolassa saa loistavaa salaattia, on hyvin todennäköistä, että myös muut osat ruoasta ovat luultavasti yhtä hyviä. Pyri kuitenkin välttämään kermaan pohjautuvia kastikkeita ja tilaa mieluummin sitruspohjaisia salaatinkastikkeita.

Yleensä kevyinkin friteeraus tai pikainen uppopaistaminen saa olosi tuntumaan tukalammalta, koska useimmat ravintolat käyttävät paljon omega-6-rasvahappoja sisältäviä öljyjä kookos- tai avokadoöljyn tai gheen sijasta. Valitse mieluummin kokonaan höyrytetty tai grillattu artisokka uppopaistetun ja leivitetyn sijasta. Voit aina kysyä tarjoilijalta, onko keitossa maitotuotteita ja käytetäänkö niitä pelkästään keiton maustamiseen. Hyvä tarjoilija tietää kuinka keitto on valmistettu ja onko siinä käytetty esimerkiksi kasvis- vai lihalientä. Ja ellei hän tiedä valmiiksi, hän voi aina käydä kysymässä keittiöstä. Hummerikeitto on esimerkiksi aina täyteläisempää ainesosiensa perusteella kuin minestronekeitto. Suolan määrää voi olla hankalaa arvioida myöskään etukäteen, eikä sinulla ole oikein muuta keinoa siihen kuin kantapään kautta kokeileminen.

Kala ja liha

Kokonainen grillattu kala on aina hyvä veikkaus, varsinkin jos syöt välimerellisessä ravintolassa ja lisukkeina tulee sitruunaa, neitsytoliiviöljyä ja tuoreita yrttejä. Lisäksi on aina hauskaa saada kokonainen kala fileoituna eteesi. Muista hyödyntää myös kalan poskissa oleva murea liha, joka on eräänlainen kalojen piilotettu herkkupala. Kuten aina, muista kiinnittää huomiota kalan valmistustapaan ja pyri välttämään raskaita kermakastikkeita.

Kala ja liha

Kun näet tarjoilijan vievän pöytään höyryävää lihanpalaa, saat haluta tilata suuren rib-eye-pihvin, mutta pidä mielessäsi, että ravintolat käyttävät yleensä rasvaisempia lihaleikkeitä. Rasva tarkoittaa makua, ja enemmän on aina parempi. Jo lähtökohtaisesti liha-annos on raskaampi kuin merenelävistä koostettu. Sinun kannattaa myös pohtia saamasi lihan laatua, onko kyseessä esimerkiksi ruohoruokittu liha. Jos kokki tai tarjoilija eivät osaa vastata, saattaa olla parempi tilata kasvisruokavaihtoehto pääruoaksi.,

Syö kasviksesi

Me kaikki tiedämme, että runsas kasvisten syönti on hyväksi sinulle, ja lisäksi ne täyttävät vatsaa, jolloin sinun ei tarvitse syödä muuta ruokaa niin paljoa. Ravintoloissa on hyvä kysyä, kuinka kasvikset on kypsennetty ja mitä niiden kypsentämiseen on käytetty, että tiedät paremmin mitä syöt. Kannattaa aina pyrkiä tilaamaan lisukeannos kasviksia kaiken ruoan kanssa. Joskus saattaa kuitenkin käydä niin, että tilaat selkeästi vaikkapa kalaa ja annoksen kasviksia sellaisinaan pelkällä sitruunalla lisukkeena, mutta eteesi tuodaan kuitenkin voissa uivat annokset molempia.

Syö kasviksesi

Eräs lisää rasvaa, suolaa ja kokonaiskaloreita ruoka-annokseen tuova lisuke ovat ranskalaiset perunat. Kannattaako niitä sitten pyytää annoksen lisukkeeksi? Elleivät ne varmasti tule räjäyttämään tajuntaasi täydellisellä rapeudella ja juuri sinun makuusi leikatulla paksuudella, suosittelisin jättämään ranskalaisten tilaamisen pois annoksesta. Ranskalaiset perunat ovat kuitenkin uppopaistettuja, ja kuten sanottua, ne sisältävät runsaasti ylimääräistä suolaa ja rasvaa.