Call us on 2514578498

Etusivu » Ravintolat » MILLAINEN ON TERVEELLINEN RUOKAVALIO?

MILLAINEN ON TERVEELLINEN RUOKAVALIO?

Ruokavaliot tuntuvat tänä päivänä olevan yksi maailmojen sota. On vegaania, kasvisyöjää, karppaajaa, raakaruokailijaa, zonea, paleota ja kaikkea siltä väliltä.

MILLAINEN ON TERVEELLINEN RUOKAVALIO?

Jokainen uskoo vakaasti omaan ruokavalioonsa ja monet suhtautuvat usein hyvinkin kriittisesti kaikkiin muihin vaihtoehtoihin. Terveellinen ruokavalio voitaisiin jakaa tuhansiin eri ohjeisiin. Terveellinen ruokavalio toiselle, ei välttämättä ole terveellinen sinulle. Ruokavaliossa tulee ottaa huomioon monta asiaa, joista tärkeimpiä ovat tietenkin sairaudet tai allergiat ja niiden välttämättömät vaatimukset. Toisena asiana ovat muut elämäntavat. Ihminen, joka urheilee kuusi kertaa viikossa, tarvitsee erilaisen ruokavalion kuin sohvaperuna. Kolmantena asiana voidaan pohtia terveyttä. Mitä terveys kenellekin merkitsee? Terveys ei ole vain vaakalukema ja veriarvoja, terveys on fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kokonaisuus. Ruoka on ihmiselle normaalisti nautinto ja ruokailu on usein sosiaalinen tapahtuma. Kulinaristille ruuan maku elämys tuottaa suurta mielihyvää. Toisaalta taas ihmiset, jotka kokevat luonnon ja eläimet erittäin tärkeiksi saavat tarvitsemansa hyvän olon oman näköisestään ruokavaliosta, joka tukee omia aatteita. Urheilijat taas syövät ruokaa pääasiassa ravitakseen kehoaan ja usein ruokailu onkin hyvin säännösteltyä sekä suunnitelmallista. Sitten ovat tietenkin kaikki tavalliset tallaajat, jotka syövät milloin mitäkin tai pääasiassa esimerkiksi perus terveellisesti, mutta silloin tällöin herkuttelen

Terveellisen ruokavalion pääpiirteet

Markkinoilta löytyy useita erilaisia palveluita yksilöllistä ruokavalion suunnittelua varten, mutta erityisesti sairastaessasi jotakin, jossa ruokavaliolla on merkitystä tai siirtyessä kasviruokailuun tulisi sinun käydä ravitsemusterapeutilla saadaksesi asianmukainen ohjaus asiantuntijalta. Jokainen varmasti tietää terveellisen ruokavalion pääpiirteet. Koulujen ja terveydenhoitajien seinillä roikkuvat taulut lautasmalleista ja ruokakolmiosta pätevät edelleenkin hyvänä suuntaa antavana esimerkkinä. Kaikille on varmaankin selvää, että runsas kasvisten käyttö on terveellistä ja puolestaan runsas sokerin syönti ja rasvoilla läträäminen ei ole. Ongelmaksi ehkä muodostuu lähinnä käytäntö. Miten toteuttaa ohjeet omassa ruokavaliossa? Nykyaikana ongelma voi hyvinkin olla liiallinen tiedon määrä sekä erilaisten kotitiedemiesten ideologia, jossa kaikki tappaa tai vähintään myrkyttää hitaasti. Joka toinen päivä maidon tulisi olla täysrasvaista ja toisaalta taas rasvatonta, mutta seuraavaksi maitotuotteita tulisikin välttää kokonaan. Kofeiini lihottaa sitten taas laihduttaa ja gluteiinia ei tule edes mainita. Ruokavaliota suunnitellessa järjen käyttö on sallittua ja usein kultainen keskitie toimii paremmin kuin hyvin. Pohdi ja kokeile erilaisia ruokavalioita ja mieti näitä alla mainittuja asioita omalla kohdallasi.

Monipuolisuus

Ruokavalion tulisi olla riittävän monipuolista, jotta saamme kaikki välttämättömät ravintoaineet pysyäksemme terveinä ja ylipäätään hengissä. Tähän hyvänä suuntana toimii ruokasi värikkyys. Yleensä mitä värikkäämpi ruoka, sitä monipuolisempaa se on. On myös tärkeä pohtia omaa päivittäistä energiankulutusta, joka antaa suuntaa, kuinka paljon tarvitset energiaa päivittäin.

Aatteet ja yhteinen hyvä

Olit sitten himourheilija, sohvaperuna tai jotain siltä väliltä. On hyvä pohtia aatteita ja omia resursseja. Keneltäkään ei ole varmasti jäänyt kuulematta otsonikerroksen oheneminen, ilmaston lämpenemin ja sulavat mannerlaatat. Voikin olla hyvä pohtia olisiko omassa elämässä jotain muutettavaa. Lähiruoka, luomutuotteet tai muuten esimerkiksi reilunkaupan tuotteet yleensä ovat se ekologisempi vaihtoehto ja mikäli sinulla on mahdollisuus tukea yhteistä hyvää, on ruokaostokset siihen yksi vaihtoehto.

Määrä ja ajoitus

Tässä kohtaa onkin hyvä kuunnella omaa kehoaan. Tiedämme hyvin, että kun nälkä yltyy, ruoka tulee suorastaan ahmittua sisälle ja mikäli sitä on tarjolla mielin määrin, syömme tällöin myös yleensä enemmän. Älä siis odota kuoleman nälkää vaan säännöstele ruokailuvälit sopiviksi. Muista että ruuan on tarkoitus tyydyttää nälän tunteesi, mutta ähkyn tunne puolestaan viestii liiallisesta syömisestä. Annostelussa onkin hyvä käyttää vanhaa kunnon lautasmallia, johon halutessaan hakee sitten täydennystä. Muista myös vesi ruokajuomana.

Määrä ja ajoitus