Call us on 2514578498

Etusivu » Ravintolat » Miten aloittaa vegaanisuus terveellisesti?

Miten aloittaa vegaanisuus terveellisesti?

Vegaanisuus ja vegetaristisuus ovat olleet viime aikoina todella ison puheen alla. Vegaanisuudesta on tullut Suomessa suuri trendi ja yhä useampi kääntyy vegaaniksi nykypäivänä. Yhteiskunta kannustaakin nykypäivänä suuresti vegaanisuuteen ja vegaaneille tehdään jatkuvasti enemmän vaihtoehtoja aterioille. Kaupan lisäävät vegaanituotteiden myymistä ja uusia vegaaniravintoloita avataan jatkuvasti. Suurin syy tähän on ollut alkava ilmaston muutos, joka pakottaa meitä jatkuvasti miettimään omaa elämäntapaamme. Tällöin vegaanisuus on ollut suurena kysymysmerkkinä. Lihateollisuus on yksi saastuttavimmista teollisuuksista maailmalla, joten lihan syönnin lopettaminen on todellinen ympäristöteko. Isot lihatehtaat kuluttavat suuren osuuden ilmaston resursseista, jolloin yleistyvä lihan syönnin väheneminen tekee todella suuren muutoksen ilmastonmuutoksessa ja se voi olla jopa suurena apuna sen pysäyttämisessä.

Miten aloittaa vegaanisuus terveellisesti?
Miten aloittaa vegaanisuus terveellisesti?

Toinen syy vegaaniksi ryhtymiselle on usein eläintenoikeudet. Vegaaninen ajattelutapa on, että he eivät syö eikä käytä mitään eläinperäistä. Tämä ajattelutapa perustuu siihen, että kaikki elävä on samanarvoista, eikä toista elävää saisi satuttaa. Tämä vastustaa eläinten tappamista ruuaksi tai nahkan käyttämistä vaatteissa. Periaatteena on siis vastustaa kaikkea eläinperäistä, niiden oikeuksien takia. Vegaanisuus ei hyväksy tapaa, jolla eläimiä kohdellaan. He vastustavat eläinten pitämistä tehtaissa ja tappamista raaoilla tavoilla. Lihateollisuudessa ei välitetä eläimistä ja niiden oloista, koska pääasiana on vain tehdä rahaa. Tätä ajattelutapaa vegaanit nimenomaan vastustavat. Vegaanisuus on myös mukana vastustamassa eläintarhoja ja eläinten käyttämistä viihdyttämiseen.

Vinkin vegaanisuuden aloittamiselle

Totta kuitenkin on, että ihminen tarvitsee tiettyjä aineita, joita kehomme saa nimenomaan lihasta. Tämän takia onkin tärkeää perehtyä vegaanisuuteen tarkasti, jotta sen saa aloitettua terveellisesti. Ilman tiettyjä vitamiineja tai ravintoja kehomme i pysty toimiaan kunnolla, joten vegaanien täytyy korvata nämä aineet jollain muulla. Usein se saattaa myös tarkoittaa lisäravinteiden ottamista vitamiinien muodossa. Vegaaniksi ryhtyessä onkin tärkeää ottaa selville, että millä kasvituotteilla saa korvattua kaikki tarpeelliset ravinteet, joita kehomme saa lihasta. Tässä artikkelissa annammekin muutamia vinkkejä, joilla vegaanisuuden saa aloitettua helposti, ilman että se aiheuttaa vahinkoa kehossa. Tällöin vegaanisuuden saa aloitettua paljon sujuvammin. Kannattaa kuitenkin muistaa, että täysruokavalion muutoksella on aina jotakin vaikutuksia kehoon. Kun kehomme on tottunut syömään lihaa, saattaa se kärsiä lihan puutoksesta. Vaikka vegaanisuuden aloittaisikin todella terveellisesti, aiheuttaa se usein hieman väsymystä kehossa. Keho tarvitsee aina aikaa tottua kaikkeen, joten tarvitsee se myös aikaa tottua lihattomaan elämään. Usein vegaaniksi ryhtymisen suurin kompastuskivi on lempiruuat. Nopeasti tulee ikävä niitä vanhoja lempiruokia, joita on tottunut syömään. Tällöin sen lempiruoan voi muuttaa vegaaniseksi. Jos vaikka lempiruoka on jauhelihakastike, on jauhelihan paikka helposti korvattavissa soijarouheella. Soijarouhe näyttää melkein täysin samalta jauhelihan kanssa ja maustamalla sen kasvisliemikuutiolla, saa siitä melkein saman makuistakin. Juustonkin saa helposti korvattua vegaanijuustolla.

Vinkin vegaanisuuden aloittamiselle
Vinkin vegaanisuuden aloittamiselle

Riittävä proteiinien saanti on usein vegaaneille kaikkein haastavin asia, joten tästä onkin tärkeä pitää huolto. Proteiinia saa myös riittävästi kasveista. Tärkeää on vain pitää huolta siitä, että syö oikeita kasveja. Kaikki kasvit eivät sisällä proteiinia, joten kasvien proteiinipitoisuuteen pitää tutustua. Hyviä proteiinin lähteitä ovat esimerkiksi avokado, palkokasvit ja täysjyvävilja. Myös pavut ovat erittäin hyvä proteiininlähde. Soijarouheella saa myös varmistettua tarpeellisen proteiinin saannin ja se itse asiassa sisältää jopa enemmän proteiinia kuin jauhelihapaketti. Usein ihmisillä on ajattelutapa, että kasveista ei voi saada proteiineja. Tämä on kuitenkin aivan väärä ajattelutapa, nimittäin oikeilla kasveilla voi saada aivan yhtä paljon proteiineja, kuin lihasta. Proteiinien saanti on todella helppoa, eikä siihen tarvitse kiinnittää erityisesti huomiota.