RUOKAYLIHERKKYYDET VOIVAT LUODA INPIRAATIOTA

Monilla ihmisillä on omat ongelmansa ruoan kanssa. Tuhansia vuosia sitten ruoan hankkiminen oli haasteellista ja kovan työn takana, mutta tilanne on muuttunut nykyaikana vauraissa länsimaissa päinvastaiseksi. Ihmiset eivät liiku paljoa ja ruokaa on tarjolla kaikkialla. Moni tunnistaa varmasti itsensä ”krooniseksi diettaajaksi”, jonka hankala suhde ruokaan on eräänlaista viha-rakkaussuhdetta.

Vaihda dieetti terveelliseen ruokavalioon

Kun yrität noudattaa ruokavaliota pudottaaksesi painoasi, et voi syödä kaikkia haluamiasi ruokia, tai jos syöt niitä, koet joko katumusta tai painosi nousee. Jatkuvasta jojo-dieetistä on mahdollista päästä eroon kuitenkin luonnollisen terveellä ja puhtaalla ruokavaliolla, jonka myötä on mahdollista kehittää jälleen terve ja hyvä suhde syömiseen. Mutta tässä vaiheessa ongelmaksi voivat tulla vielä ruokayliherkkyydet. Toistuvilla laihdutuskuureilla olevat henkilöt ovat usein nälkäisiä ja kokevat ruokavalion kontrolloivan heitä. He eivät saa mitä haluavat ja turhautuvat ruokavalion asettamista rajoituksista ulkona ja kotona syödessä. Samanlaisia ongelmia joutuvat kohtaamaan myös ruokayliherkkyyksistä kärsivät henkilöt. Mutta yliherkkyydet voi nähdä rajoitusten sijasta myös inspiraation lähteinä. Kun asian ottaa haasteena uskomattomien ja herkullisten ruokien luomisena käyttämällä uusia erilaisia aineksia, voit avata täysin uusia kulinaristisia ovia.

Uudista ja muokkaa suosikkiruokiasi

Monesti ruokayliherkkyydestä kuuleminen ensimmäistä kertaa saa meidät olettamaan, että emme voi enää syödä suosikkiruokiamme, jotka sisältävät näitä ainesosia. Vaikka tämä onkin totta joissain tapauksissa ja jopa suurimmaksi osaksi, on kuitenkin keinoja, joiden avulla voimme laatia aterian tekemällä joitain muokkauksia ainesosalistaan. Kun ruokayliherkkyyksien määrä on jatkuvasti kasvussa, korvaavia tuotteita eri ruoille on saatavilla kattavasti. Voit esimerkiksi vaihtaa lehmänmaidon kookosmaitoon tai vehnäjauhot tefheinään ja jopa kananmunat banaaniin tai pellavansiemeniin. Ihmisillä on tietynlaisia odotuksia aterioiden koostumuksesta erilaisten kulttuurien sisällä. Yhdysvalloissa aamiainen sisältää usein yhdistelmän kananmunia, gluteenia ja maitotuotteita. Joillekin ihmisille kaikki noista voivat olla kiellettyjen listalla, joten aamiaisen valmistaminen muuttuu haastavammaksi. Mutta aamiaisen ei tarvitse välttämättä koostua perinteisiksi aamiaistarpeiksi mielletyistä ruoka-aineista. Joissain maissa näitä ainesosia ei käytetä lainkaan aamiaisessa.

Erilaisia aamiaisia

Japanissa aamiainen koostuu usein kalasta ja misokeitosta. Intiassa aamiainen voi olla linsseistä tehtyjä lettuja. Muokkaamalla odotuksiamme voimme ajatella uudella tavalla ja miettiä uusia vaihtoehtoja. Perinteisen aamiaisen sijaan voit valmistaa kulhollisen kvinoaa ja luonnonmukaista kanamakkaraa ja paahdettuja vihanneksia. Kanelin ja muskottipähkinän kaltaisten mausteiden ja jopa vaahterasiirapin lisääminen ruokaan muistuttaa esimerkiksi amerikkalaisista pannukakkumauista.

Erilaisia aamiaisia

Alussa reseptit ovat paras ystäväsi, kun teet muutoksia ruokavalioosi. Käytä hyödyksesi resursseja muilta ihmisiltä, joilla on samanlaisia ruokavaatimuksia, että voit oppia heidän kokemuksistaan. Kaikki ei automaattisesti ole terveellistä, mutta kaikki reseptit saavat mielesi miettimään erilaisia korvaavia tuotteita ja vaihtoehtoja, jotka sopivat yliherkkyydellesi. Käytä reseptejä yleisenä ohjenuorana ja tee muutoksia, jotka sopivat parhaiten tarpeisiisi.

Älä anna epäonnistumisten lannistaa

Kun teet ensimmäistä kertaa gluteenittomia muffinsseja tai soijatonta kastiketta, siitä ei välttämättä tule välittömästi onnistunutta. Jokainen keittiössä tekemäsi ”virhe” laajentaa tietämystäsi ja kasvattaa taitojasi, eikä pelkästään kyseisen aterian kohdalla, vaan myös kaikkien tulevaisuudessa valmistamiesi ruokien suhteen. Kokeile uusia yhdistelmiä ja vaikkeivat ne sopisi yhteen, opit kuitenkin uutta kokeilemalla.

Kun olet saanut itseluottamusta ja varmuutta ruokayliherkkyyksiesi kanssa toimimiseen, uskalla olla luova. Tässä yliherkkyyksistä kumpuava inspiraatio pääsee todella loistamaan. Silloin asiat muuttuvat hauskoiksi, ja ruoan tuleekin olla hauskaa. Ruokayliherkkyydet ovat joskus suuri muutos, mutta ne voivat aiheuttaa mielenkiintoisen ja virkistävän muutoksen tyypilliseen ruokavalioosi. Kokeile jotain uutta tänään ja katso minne maut sinut vievät. Saatat yllättyä siitä, kuinka paljon voit rakastaa ruokaa, joka rakastaa sinun kehoasi.