Call us on 2514578498

Etusivu » Ravintolat » TEKNOLOGIA MULLISTAA RAVINTOLATEOLLISUUTTA

TEKNOLOGIA MULLISTAA RAVINTOLATEOLLISUUTTA

Kun neljä entistä konetekniikka opiskellutta luokkakaveria päätti perustaa pikaruokaravintolan, ei ollut yllättävää, että robottiteknologiasta muodostui avaintekijä heidän suunnitelmassaan. Bostoniin vuona 2018 avattu Spyce näyttää aivan tavalliselta ravintolalta siihen asti, kunnes huomaat avokeittiön, jossa asiakkaat näkevät edessään avautuvan mekaanisen baletin. Robottijärjestelmä valmistelee wokkiannoksia kulhoihin, sekoittaa aineksia ja täyttää niillä asiakkaiden tilauksia, joita he tekevät kosketusnäytöillä tilaistiskillä.

Robotit ja ihmiset yhteistyössä

Spyce ei ole kuitenkaan muuttumassa aivan heti pelkästään koneiden varaan perustuvaksi ravintolaksi. Se käyttää yhä ihmistyöntekijöitä erilaisiin tehtäviin, kuten vihannesten paloitteluun, asiakkaiden tervehtimiseen ja loppusilauksen tekemiseen jokaiselle annokselle. Spycen toimintamalli edustaa kuitenkin sen perustajien veikkausta siitä, että ala on valmis muutokselle varsinkin jatkuvasti yhä enemmän digitaalisuudesta kiinnostuneiden asiakkaiden keskuudessa.

Spycen markkinointijohtaja Gaze Uvezianin mukaan ravintola-alalla on valtavan paljon epätehokkuutta. Kun ravintolan perustajat aloittivat asiakastestauksen, he huomasivat ihmisten olevan todella innoissaan aiheesta. He kuluttivat vuosia kehittäen menua ja hioessaan sitä robottikeittiötä varten. Uvezian sanoo, että he tietävät asiakkaiden tulevan tutustumaan ravintolaan ensisijaisesti roboteista kiinnostuneina, mutta he palaavat kuitenkin takaisin ruoan takia.

Ravintolateollisuutta koskeva tutkimus osoittaa jo, kuinka erilaisilta tulevaisuuden ravintolat tulevat näyttämään, ja että ne tulevat nojaamaan paljon digitaaliseen avustamiseen ja robottiautomaatioon, tekoälyyn ja muihin teknologioihin. Joulukuussa 2017 julkaistussa McKinsey Global Instituten raportissa saatiin vastaavia tuloksia. Siinä kerrottiin, että kun otetaan huomioon ravintoloiden nykyinen tilanne, kuten toistuvia tehtäviä suorittava ihmistyövoima, ala tulee varmasti kohtaamaan teknologian ajavan mullistuksen.

Jäädytettyä jogurttia mukaan

Spycen perustajien tapaan myös yrittäjä Nick Yates on teknologian eturintamassa. Hän on Generation NEXT -yrityksen perustaja ja hallituksen jäsen. Yrityksellä on tytäryhtiö Reis & Irvy’s, joka operoi robottikioskeja, jotka myyvät jäädytettyä jogurttia. Jokainen kioski on itsenäinen jogurttimyyntipiste, joita yritys sijoittaa puistoihin vilkkaille alueille, kuten sairaaloiden, museoiden, yliopistojen ja muiden vastaavien ympäristöön. Asiakkaat tilaavat jogurttinsa kosketusnäytön kautta ja kaksi robottia hoitaa heidän tilauksensa. Robottikäsi valmistaa tilauksen ja antaa sen asiakkaalle valituilla lisukkeilla.

Jäädytettyä jogurttia mukaan

Yates kertoo, että he tutkivat ensin toimintaa liiketiloissa ja näkivät siinä tietynlaisia vikoja. Ensinnäkin yrittäjän täytyy etsiä sopiva kohde, jonka vuokra voi usein olla korkea. Sen jälkeen on palkattava työvoimaa ja markkinoitava liikettä asiakkaille. Hän sanoo nähneensä mahdollisuuden kehittää tällaisen itsenäisesti toimivan ja automaattisen version samasta asiasta. Yates uskoo tämänkaltaisen konseptin lyövän läpi ruoka- ja ravintolateollisuudessa suuresti, vaikka onkin tärkeää olla korvaamatta koskaan täysin inhimillistä kosketusta ja ihmisen hymyä. Yates tuntuu todellakin tietävän, mistä hän puhuu. Maaliskuussa 2018 Generation NEXT nimittäin solmi useiden miljoonien dollareiden franchise-sopimuksen Reis & Irvy’s -ketjulle Los Angelesiin ja Orange Countyn alueelle. Yritys on myynyt etukäteen jopa 215 franchise-sopimusta, mikä tarkoittaa noin 1 100 jäädytettyä jogurttia valmistavaa robottia, jotka yhtiö tuottaa lähitulevaisuudessa uusille markkinoille.

Robotti baarimikkona

Jotkut yritykset käyttävät teknologiaa markkinointikikkana saadakseen uusia asiakkaita. Eräs tällainen paikka on Las Vegasissa sijaitseva baari Tipsy Robot, jossa kaksi valtavaa robottikättä vatkaa, sekoittaa ja kaataa drinkkejä. Tipsy Robotin emoyhtiön Robotic Innovations Inc.:n hallituksen puheenjohtajan Stephan Mornegin mukaan tavoite ei ole korvata missään nimessä ihmisbaarimikkoja, vaan kyseessä on pelkkä nähtävyys. Robotit ovat hänen mukaansa olleet läsnä julkisilla paikoilla popkulttuurissa ja scifissä jo 50 vuoden ajan, ja ne kiinnostavat kaikenlaisia ihmisiä iästä ja taustasta riippumatta. Hänen mukaansa robottibaarimikot tarjoavat myös mahdollisuuden käyttää omaa luovuuttaan drinkkejä tilatessaan.