Call us on 2514578498

Etusivu » Ravintolat » Terveelliset pikaruoka vaihtoehdot

Terveelliset pikaruoka vaihtoehdot

Pikaruoassa ei ole periaatteessa mitään vikaa, kunhan sen syöminen ei ole jokapäiväistä. Nykyinen kiireinen elämänmeno ja joskus ihan vain päivästäkin riippuvainen hoppu voi yllättää, mutta jotain olisi silti hyvä panna suuhun. Tällöin ensimmäisiksi mieleen tulevat pikaruokalat, jotka ovat helppo ja nopea vaihtoehto syödä jotain kurnivaan mahaan.

Pikaruoan ajatellaan usein olevan rasvaista mättöä mikä syödään hampurilaisbaarissa tai muussa pikaruokalassa. Se voi kuitenkin olla myös kotona tehty helppo ja nopea välipala, mikä on terveellisempi vaihtoehto valmisruokien sijaan. Nälkää ei kannata karkottaa syömällä vain jotain pientä ja vähän energiaa tai proteiinia sisältävää ruokaa. On parempi syödä kunnolla, mutta terveellisesti.

Ajoittaisessa pikaruoan syömisessä ei ole kuitenkaan mitään pahaa. Se voi olla jopa tapa hieman hemmotella itseään. Ongelmaksi se muodostuu, jos hampurilaisten ja pizzan syöminen on jokapäiväistä. Totta kai joskus voi tulla eteen aikoja, jolloin aika on yksinkertaisesti niin kortilla ettei sitä riitä muuhun kuin hyvin nopeaan ruokailuun. Tällöin voi kuitenkin jopa pikaruokalan tarjonnasta valita itselleen terveellisemmän vaihtoehdon lähinnä aterian lisukkeita muokaten.

Lisukkeiden valinta

Usein itse hampurilainen tai kebab ei ole niinkään huono vaihtoehto. Ne sisältävät hyvän määrän proteiinia ja antavat kylläisen olon pitkäksi aikaa. Mutta kun niiden kylkeen lisätään kasa uppopaistettuja ranskalaisia, niin annoksen ruoka-arvot saavat hieman huonommat lukemat. Tämän asian voi kuitenkin helposti korjata vaihtamalla ranskalaiset perunat salaattiin tai porkkanatikkuihin. Tällaisia kasvis vaihtoehtoja on tarjolla nykyään useimmissa pikaruokaloissa.

proteiinilähde

Hampurilaisen voi myös vaihtaa hieman terveellisempään vaihtoehtoon. Kannattaa katsoa löytyykö listasta esimerkiksi vain kananmunaa ja juustoa sisältävä hampurilainen. Myös leivällä on väliä. Esimerkiksi kauraleipään tai ruisleipään koottu hampurilainen on huomattavasti parempi vaihtoehto vaalean sämpylän sijaan.

Kebab on monen herkkua ja pieni hemmotteluhetki itselle. Kebab ravintolat ovat suosittuja ja niissä on usein tarjolla monenlaisia eri kebab vaihtoehtoja. Jos ei halua stressata aterian epäterveellisyydestä niin kannattaa tilata kebab pitaleivän tai salaatin kanssa. Tällöin rasvaiset ranskalaiset jäävät pois ja tilalla on terveellisempi vaihtoehto. Myös monissa kebab ravintoloissa tarjottava kevyt jogurttikastike on erinomainen lisuke.

Kebab ravintoloissa on usein tarjolla myös falafeleja. Niiden hyvä puoli on se, että kikherneistä valmistettuina ne sisältävät paljon ravintoaineita ja niistä tulee pitkään kylläinen olo. Ne sisältävät myös paljon rautaa ja folaattia, joten ne ovat erittäin hyvä ja maukas vaihtoehto lihan tilalle. Niiden kanssa kannattaa myös valita terveellinen lisuke, kuten salaatti tai pitaleipä.

Sushi on myös mitä parhainta pikaruokaa. Sushiravintolat ovat lisääntyneet Suomessa paljon viime vuosina, vaikka ne edelleenkin keskittyvät lähinnä isojen kaupunkien keskustoihin. Vaikka sushi sisältääkin valkoista riisiä ja vähän kasviksia, siitä saa monia muita hyviä ravintoaineita kuten seleeniä ja omega-3-rasvahappoja. Sen kanssa ei myöskään tarvita epäterveellisiä lisukkeita, vaan se on itsessään ravitsevaa ruokaa.

Aterioiden kanssa juotava limsa kannattaa myös vaihtaa kevytvaihtoehtoon, kuten Light juomiin tai kivennäisveteen. Myös tuoremehu, vesi, musta kahvi tai tee ovat hyviä vaihtoehtoja mitä on saatavilla kaikissa pikaruokaloissa. Nämä vähäkaloriset ja -sokeriset vaihtoehdot tekevät jo suuren muutoksen annoksen kokonaisruoka-arvoihin.

Kotona voi myös itse tehdä helppoa ja nopeaa pikaruokaa. Joskus se voi olla jopa parempi vaihtoehto kuin jonkin pienen ja ravinneköyhän snacksin napsiminen pitkin iltaa. Hetken panostus kunnon ateriaan ja sillä pysyy koko loppupäivän kylläisenä. Niihin kannattaa käyttää nopeasti valmistuvia raaka-aineita kuten kasviksia, broileria tai jauhelihaa. Pasta valmistuu myös äkkiä ja on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin rasvaisen pikaruoan syöminen, sekä rahaakin säästyy tekemällä itse ruokaa kotona.