Ruuat, joissa on paljon proteiinia

Ruuat, joissa on paljon proteiinia

Ruuat, joissa on paljon proteiinia

Proteiini – osa kaikkea sitä, mitä olemme ja näemme. Kaikessa yksinkertaisuudessaan proteiinit ovat rakennusaineita, joita tarvitaan solujen rakentamiseen. Toiselta nimeltään proteeinit ovat valkuaisaineita. Proteiinista on tullut arkikäytössä monelle tuttu sana ja se yhdistetään usein terveellisiin elämäntapoihin.

Se on tosi, että proteiinia tarvitaan ja se kuuluu monipuoliseen ruokavalioon, mutta sitä ei myöskään kannata syödä liikaa. Mikäli sitä syö liikaa, saattaa se nostaa painoa. Jos sinulla on kuitenkin aktiivinen elämäntyyli ja kaipaat ekstraproteiinia, kannattaa ehdottomasti varmistaa, että saat tarpeeksi proteiinia ruokavaliostasi.

Proteiinia löytyy monista eri tuotteista, mutta jostain syystä monet ihmiset luulevat, että sitä saa pelkästään lihasta. Liha on erinomainen proteiinin lähde, mutta monille liika lihan syönti voi aiheuttaa vatsavaivoja ja proteiinia olisikin hyvä saada mahdollisimman monella eri tavalla. Kerrommekin tässä muutamia hyviä ruoka-aineksia proteiinin saantiin!

Yksinkertaisuus kunniaan

Yksinkertaisuus kunniaan

Proteiinia tulisi saada joka päivä ja sitä saakin yllättävän paljon sellaisista asioista, mitä emme välttämättä osaa edes ajatella. Tiesitkö, että esimerkiksi kananmuna on erinomainen proteiinin lähde? Parasta kananmunassa on se, että sen voi yksinkertaisesti syödä sellaisenaan keitettynä tai paistettuna, mutta siitä voi tehdä monia muitakin annoksia. Se muotoutuu moneksi.

Mikäli valitsee kananmunan aamiaiseksi, voi välipalaksi valita vaikkapa raejuustoa. Raejuustosta saat reilusti proteiinia ja siihen voi lisätä sopivaa lisuketta rinnalle. Raejuustossa on lisäksi paljon muitakin hyviä aineita, joten sitä kannattaa ehdottomasti pitää arjessa hyvänä proteiinin lähteenä.

Muista maitotuotteista kreikkalainen jugurtti ja pelkkä maito sopivat hyvin proteiinin saantiin. Kuten tiedossa on, niin kreikkalaista jugurttia kuin maitoakin voi muokata moneen, eli jugurttia ei esimerkiksi tarvitse syödä sellaisenaan pelkästään. Lisää siihen marjoja tai vaikka toista hyvää proteiinin lähdettä – kauraa.

Kun kurkistetaan vielä luonnontuotteisiin, parsakaali on hyvä proteiinin lähde. Voit paahtaa, paistaa tai keittää parsakaalia, unohtamatta tietenkään höyryttämistä. Se sopii erinomaisesti salaattiin tai lisukkeeksi lihan kanssa. Parsakaalissa on runsaasti muitakin vitamiineja ja tärkeitä hivenaineita.

Seuraavat ruuat saattavat yllättää monet – siemenet ja pähkinät. Siemenistä ja pähkinöistä tarkalleen mantelit, maapähkinät ja kurpitsansiemenet ovat listan yllättäjiä. Pähkinöissä on usein yllättävän paljon rasvaa, mutta ne ovat todella hyviä korvaajia esimerkiksi sipseille. Herkkunälän voikin taltuttaa juuri manteleilla, maapähkinöilä tai kurpitsansiemenillä, niin saa kätevästi samalla proteiiniakin.

Kuten huomaat, ruuat, joissa on paljon proteiinia, eivät ole mitään sellaista, mitä ei joka päivä kaupasta löytäisi. Näiden lisäksi proteiinia löytyy myös kalasta ja katkaravuista, jos haluaa lisätä jotain vähän muutakin omaan ruokavalioon. Proteiinin saannin ei siis tulisi olla ongelma.

Proteiinia löytää helposti monesta herkkuruoasta ja kun esimerkiksi valitsee ravintolassa annosta, kannattaa pitää nämä lisukkeet mielessä. Silloin tietää, että saa eniten hyötyä irti annoksesta, jos siinä onkin ranskalaisten sijaan vaikkapa parsakaalia.

Jokaisella ruoka-aineksella on tietysti oma määränsä proteiinia 100 grammaa kohden, eli kannattaa tehdä hieman lisätutkimusta siitä, kuinka paljon näistä tuotteista saa proteiinia. 100 grammaa lihaa on esimerkiksi helpompi syödä, kuin 100 g pähkinöitä – henkilökohtainen mielipide, mutta varmasti pätee moniin.

Tärkeintä on pitää yllä monipuolista ruokavaliota, joissa myös kaikki aikaisemmin mainitsemamme ruoka-ainekset ovat osallisina. Se ei ole välttämättä hyvä, että aina syö vain riisiä ja kanaa esimerkiksi laihtumisen toivossa, vaan oikeastaan juuri se monipuolisuus on monesti se, mikä auttaa painonhallinnassa.

Varmista siis, että ruokavaliossasi on tarpeeksi proteiinia ja tunnet ruuat, joissa on paljon proteiinia. Näin varmistat, että paino pysyy kurissa, voit hyvin ja elämäsi on ruuan osalta hyvässä tasapainossa. Maukkaita ruokailuhetkiä proteiiniruokien parissa!

Roope

Kommentointi on suljettu.